Wat is een DTP-er?
Een DTP-er zorgt ervoor dat drukwerk, zoals: brochures, boeken, flyers, buitenreclame of andere reclame uitingen snel en goed in productie kunnen gaan. Hij of zij is technisch ijzersterk en is een belangrijke aanvulling op de grafisch ontwerper of vormgever. Zonder de juiste DTP skills worden de mooie ideeën van ontwerpers niet met de juiste kwaliteit afgeleverd en dat is wel extreem belangrijk.
Wat is DTP?
DTP, oftewel desktop publishing staat voor het opmaken en bewerken van documenten voorafgaand aan publicatie. Een DTP-er heeft te maken met de meest uiteenlopende vormen van drukwerk, denk hierbij aan: flyers, folders, brochures, posters, boeken, kranten, tijdschriften, bedrijfslogo’s, stickers, signing en belettering.
Reclamebureau of freelance DTP-er?
Bij grote reclamebureaus heb je met verschillende mensen te maken als het gaat over de uitwerking van je opdrachten. Het contact en bespreken gaat vaak via een projectmanager. Bij kleinere bedrijven en freelance DTP-ers kunnen de grafisch vormgevers ook alle DTP werkzaamheden vervullen en kunnen ze een project vanaf schets tot realisatie zelf uitvoeren. Ze zijn vaak net zo creatief als in een reclamebureau, maar kunnen je persoonlijk te woord staan, waardoor de binding met je product, dienst of bedrijf sterker is.
Enkele voorbeelden van DTP werkzaamheden
Grafische programma’s
Een DTP-er werkt met de grafische programma’s van Adobe zoals Photoshop, Illustrator en InDesign. In deze programma’s werken ze verschillende reclame uitingen uit. Ze bewerken in deze programma’s ook de foto’s en teksten, zodat het document er technisch goed uitziet en afgedrukt kan worden of online kan worden gepubliceerd. Ze houden rekening met de wensen van het bedrijf, de huisstijl of het budget.
Wat is het verschil tussen een grafisch vormgever en DTP-er?
Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald, maar er is wel degelijk een groot verschil. Met grafische vormgeving wordt meestal het creatieve proces bedoeld. Designers starten met een idee, gaan onderzoeken en inspiratie opdoen en dan gaan ze aan het schetsen. Zo ontstaan de eerste ontwerpen. Een DTP-er die werkt de schetsen of ontwerpen verder uit met de grafische programma’s. De bestanden worden opgemaakt tot een druk of snijklaar bestand. Is het druk of snijklaar? Dan gaan de bestanden naar de producent toe, zoals een drukkerij of signspecialist. Zoals ik het blog al begon: een DTP-er is dus vooral technisch heel sterk.
Creatief DTP-er
Dan heb je ook nog creatieve DTP-ers, zij kunnen iets meer dan alleen DTP werkzaamheden. Naast mooie uitingen realiseren, houden ze er ook rekening mee welke elementen er allemaal bij een huisstijl horen. Wie is de doelgroep en wat spreekt hen aan? Een creatief DTP-er heeft meer gevoel voor creativiteit, ontwerp en doelgericht werken. Ze kunnen beter organiseren en goed samenwerken in een team.
Samenwerken met een DTP-er
Een DTP-er werkt meestal samen met reclamebureaus, webdesignbureaus, communicatiebureaus, multimediabedrijven, uitgeverijen en grote bedrijven met een eigen afdeling vormgeving.
Grafisch vormgever met DTP skills
Trekt de omschrijving van een DTP-er jou wel aan, maar mis je nét de skills van een grafisch vormgever? Bij de freelance en zelfstandige vormgevers zoals Creabron vind je de ideale combinatie van een grafisch vormgever en een DTP-er in één.
Creabron is een reclamebureau en grafisch vormgever in één. Met veel passie bied ik, Anke, creatieve oplossingen om bedrijven offline en online professioneel vorm te geven. Heb je nog vragen over je huisstijl? Neem contact met mij op.
Creabron staat voor creatieve inspiratiebron. Ik ben graag jouw inspirator en ik zet mijn talent op een spontane en beweeglijke manier in. Ik heb discipline en houd ervan om mijn werk vakkundig en op een praktische manier uit te voeren. Wil je meer weten over mij en mijn werkwijze? Lees dan hier verder >>>